måndag 11 mars 2013

Älskar hattar!


Jag gillar verkligen hattar i steampunk
stilen! De är inspererade  av den viktorianska
eran, men samtidigt futuristiska...
Denna hatt byggde jag av kartong.
 

Jag valde en öl kartong för den är lite
styvare än vanlig. Alla delar klippte
jag ut på frihand och limmade ihop
med en limpistol, gillar när det fort...
 

Sen tejpade jag hela allt med svart
"silvertejp"... La bitarna lite om lott.


Sen gjorde jag som sömmar och nitar
med limpistolen, och när det hade
svalnat så var det dags att börja... 


.....att måla. återigen så har jag använt mig 
av silverfärg. Här är resultatet efter den
första strykningen. 


Efter den andra lagret med färg så
såg den ut så här....
 

För att få mer djup i det hela så strök
jag på tunt med utspädd svart färg
vid sömmarna och nitarna, det gav
det hela en fin patina....
 

Sen var det dags för det roliga! Att
dekorera hatten! Jag har använt mig
av lite spets....
 

Och lite sammetsband och ytterligare
lite mer spets...
 

Sen var det dags för lite kedja...
 

Sen använde jag mig av kugghjul, 
lite smyckeshängen....
 

...lite strutsfjädrar och blommor.
 

Och så här blev min första hatt som jag har
gjort alldeles själv...
 


Hängde även på en liten nyckel
på hatten....





Hatten från höger... 
 

Och rakt fram ifrån. Men nu när jag har
provat på detta så kan jag bara
konstatera att detta lär inte
vara den sista hatten som jag gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar