torsdag 15 maj 2014

Decoupage med servett!


Hur gör man decoupage med servett? 
Det ska jag försöka att förklara i detta
inlägg...


Eftersom jag vill behålla färgerna som
de är så började jag med att måla min
ask med vit färg.


Sen för att kanterna inte ska synas o jag
orkade inte sitta o klippa ut motivet så
rev jag helt sonika ut motivet. Har man en
servett med mindre detaljer eller vill bara
ha en detalj från bilden så kan man
klippa ut den istället.


Sen tar man och delar på servetten, 
alltså tar man bara den översta lagret.


Här är en bild som visar hur tunt det är,
det är baksidan på motivet.


Ta sen rikligt med lacklim eller vad du nu
använder, går med lack, utspädd lim eller
akrylfärg. (Till glas och porslin använd
lack för det om du vill bränna för att kunna
handdiska)


Dra ut det till ett väldigt tunt lager.


Sen är det dags för att börja fästa motivet.
Jag använder en torr mjuk pensel med kort
borst för detta.


Eftersom detta motiv är ganska stort så
börjar jag från en kant och jobbar mig
mot den andra kanten bit för bit, se till
och få så lite luft som möjligt emellan.


Och jag slätar hela tiden till det med min
mjuka pensel.


Eftersom jag använder en torr pensel
så kan man jobba ner motivet rätt bra.


Sen fyller jag i med limmet vid kanterna och
slätar även ut dom.


Så här ser det ut när motivet är ditsatt.
Massa veck och bubbligt och kanterna
syns väl....


När det har fått torka till lite så går jag
på med mer lim, rätt så rikligt med hjälp
av den mjuka penseln med den korta
borsten.


Här är en tydligare bild på hur ojämnt det
är innan jag limmar på mer.


Och så här pass jämt har jag fått till det, 
lägger man på mer lim när det har torkat så
går det att få det ännu jämnare.


Så här blev locket på min ask när den biten 
klar...


Och så här blev asken när jag nästan är klar med den.
Ska bara klä handtaget med någon fin band.
Lycka till och hoppas detta var till hjälp för dig:)

2 kommentarer:

  1. Tusentack för att du visar i detalj hur du gör alla dina pyssel. (jag lyckas bara kommentera "anonymt" hade annars gärna valt ett annat sätt.)

    SvaraRadera
  2. Det är lite därför jag startade bloggen, många som frågade hur man gör o nu kan jag visa o inte bara berätta och försöka att beskriva hur man ska göra:)

    SvaraRadera